Hemma.

Efter ca fyra månader är jag hemma i Edsbyn igen. Skönt.
Jag trivs dock fortfarande mycket bra i Bräkne-Hoby.
Vi har iallafall gått in på lite mer över fiskevårdsteori nu. Hur man gör när man vill fixa iordning ett vatten och varför så att säga.
Fiskbiologi har vi ägnat några lektioner åt också och på Torsdagen innan jag åkte hem dissikerade vi i klassen några fiskar.
Jag och Martin fick en gös, de andra tog en sik samt två torskar.
Där fick vi anteckna vad vi såg, vart det satt osv på fisken och sedan skriva en rapport på allt.
Det gick bra, även fast det var lite småvidrigt ett tag med en gös som legat i frysen ett år.
men men. Det var ganska intressant ändå!

Vi har ju en egen fiskodling också, och den har vi kommit igång med nu.
Vi har delat in vår klass i tre grupper som ska kolla odlingen en gång per dag, före frukost.
Leif, jag, Joel och Magnus är i samma grupp.
Fast oftast är det jag och Leif som kollar den, Joel och Magnus har en förmåga att inte dyka upp av någon anledning..
Nåja. Det gör inte så mycket för arbetet går ungefär lika snabbt ändå samt att man får mer rutin över en fiskodling så det är ju bara positivt egentligen!
Ungefär 9000 romkorn har vi befruktat (det där lät perverst, men vi tog faktiskt mjölken från öringhannarna!) och som ligger i backarna i odlingen nu.
Jag gjorde praktik på Bröderna Olssons fiskodling i Bollnäs när jag gick min gymnasiala fiskeguidesutbildning och det är rätt kul faktiskt.
Man får ju jobba med fisk och det är ju kanonkul! :).

På vårterminen ska vi bla. besöka Tornedalingarna (ytterligare en folkhögskola fast med en inriktning på fiskeguide och som ligger i Tornedalen).
Dem besökte oss i höstas och nu till våren är det vår tur att besöka dem.
Vi ska göra en praktik på tre veckor någonstans i landet.
Vi åker till Norge den sjuttonde maj och fiskar i Langfjorden i ungefär en vecka.
Vanliga lektioner.

Jag ser fram emot det!
Nu måste jag kila ut med farsans och brorsans hund. Även fast den åerigen väckte mig runt 05.00 i morse..
Nåja. Jag är inte bitter


Kommentarer
Postat av: Ove

Bra med en sån hund Bulan ,om man ska upp och angla typ :D

2009-12-21 @ 15:13:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0