En skaplig tur..

Jag har fiskat några pass nu och har fått endel snipor.
En gädda har jag fått TRE gånger på TVÅ dagar, en tvåkilos gädda som står vid ungefär samma ställe, vid ett syre.
Sista gången jag fick den var den galen (för att vara en tvåkilos), hoppade upp i luften några gånger samt pumpade nedåt endel, kul!
Nåja, i morse vaknade jag av att telefonen ringde, det var Micke som undrade om jag kunde följa med han och fiska.
Svart dröjde inte många hundradelar innan jag svarade: Självklart!.
Det visade sig vara rätt svar..
När vi kom fram till sjön som ligger uppe i Öjungstrakten så testade vi både jigg och Jerk vid ett hett ställe, och det stod inte på förrän Micke fick en 4 hg Abborre på en shadjigg, vi står och diskuterar om han ska ta upp den för att laga till den, just då känner jag att det slackar i min lina och jag gör ett mothugg. Den sitter!
Den drar ut några meter lina när den borrar sig ned mot djupet och jag pressar den lite.
Den kommer närmare och närmare men den är fortfarande nere på ganska djupt vatten..
Gäddan står nu nedanför båten och tjurar, den drar ut någon meter till och jag pressar in den någon meter.
Gäddan drar åter ner några meter och jag pressar upp den igen.
Den visar sig i ytan och ser skaplig ut, drygt 5 kilo kanske.
Jag tar nackgreppet på den för den har hela betet i munnen så det kändes lite väl riskabelt med ett gälgrepp..
Den sprattlar till och landar på botten på båten och betet släpper helt från gäddan, skönt att betet släppte, synd att gäddan ramlade..
Jag tar gälgreppet på den och Micker fotar lite grand.



Vi väger den och min våg visar 6 Kilo.
En fin fisk!
Vi fiskar vidare och strax efter får jag ett till hugg, jag gör mothugg och den sitter.
Tyvärr tappar jag den fisken efter några meter, den kändes skaplig..
Vi har ganska många kontakter men vi lyckas inte kroka dem tyvärr.
vi tappar en varsin till som även dem kändes skapliga..
Vi sliter vidare och när dagen är slut har Micke fått fyra gäddor, med en topp på 3,9 kilo och resten var snipor.
Jag får en snipa till också.

Gäddan på sex kilo tog jag på Mickes hemmagjorda bete, en sik.


Ett riktigt fint bete! Härlig att fiska med, dem här, i olika färgkombinationer har räddat oss några gånger faktiskt.
Kostar 250 kronor, Billigt för att vara hemmagjort!
(Gratis reklam!) :)

Henke Törnberg fick en gädda på 8,9 kilo för ett tag sedan också, skönt att de går att lura någon lite finare när det är sommar!
Nu hoppas jag på en fin höst nere i Blekinge, det återstår att se hur mycket tid det finns över för att fiska.
Jag hoppas på mycket!

Lägg märke till den oerhört fina kepsen också, Micke som älskar rosa och blommor var måttligt avundsjuk på den kan jag säga..!

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Jenny Sandell

Tjenare Anders!

Fina firrar!

Ville bara göra ett litet avtryck att jag varit och kikat på din blogg. Du skriver riktigt bra! Ska hädanefter bli en trogen läsare!

Kram //Kusin Jenny

2009-11-01 @ 22:57:05
URL: http://www.frozenland.com/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0